30 Oktober 2010

Bukti usaha khianat PKR-DAP

UM - 30/10/10

KUALA LUMPUR 29 Okt. - Pendedahan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin mengenai perjanjian rahsia antara DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) semalam, merupakan bukti jelas kedua-dua parti itu berhasrat meminda dan mengkhianati Perlembagaan Persekutuan.

Ketua Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, perkara itu amat serius dan perlu diberi perhatian sewajarnya oleh seluruh rakyat negara ini.

Menurut beliau, kenyataan terbaru Zulkifli itu perlu dinilai secara bersama dengan pendedahan sama yang pernah dibangkitkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria sebelum ini tetapi bermati-matian dinafikan oleh parti yang terlibat.

"Hari ini, PKR dan DAP secara bersungguh menafikan kenyataan Zulkifli dengan mempertikaikan kewibawaan dan kemampuannya sebagai wakil rakyat. Apakah seseorang yang pernah menjadi 'jagoan' mereka pada suatu ketika, sudah menjadi individu yang tidak perlu dihormati dan dihargai hanya kerana kenyataan yang tidak selari dengan kepentingan politik.

"Kalau mufti juga pernah dianggap pembohong dan penipu, kita sama-sama dapat menilai 'adab politik' yang ada di kalangan pemimpin pembangkang seperti ini," katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas pendedahan Zulkifli di Dewan Rakyat semalam tentang satu perjanjian rahsia berhubung pegangan kuasa politik antara kedua-dua parti itu yang tidak diketahui oleh Pas.

Dakwa Zulkifli, melalui perjanjian rahsia itu DAP akan memiliki kuasa autonomi terhadap Pulau Pinang sekiranya pakatan pembangkang berjaya mengambil alih Kerajaan Persekutuan.

Tambah Reezal Merican, impak daripada pendedahan itu memberi satu kepercayaan kepada rakyat bahawa memang wujud cubaan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi menjaga, memelihara dan mengukuhkan cengkaman politik kaum tertentu dalam kerjasama pakatan pembangkang.

"Apakah ini bukan suatu cubaan khianat kepada Perlembagaan? Tidakkah ini secara nyata menunjukkan bahawa Perlembagaan adalah 'matlamat politik sebenar' yang dimiliki oleh PKR dan DAP, berbanding mengutamakan khidmat kepada rakyat?" soal beliau.

Tegas beliau, perancangan politik cuba meletakkan sempadan kaum di dalam pentadbiran negeri-negeri tertentu adalah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh akal waras.

/hwa: utusan.com.my/

Tiada ulasan: